Egen företagare och säljare: du kan hjälpa kunden

Många som har eget företag tycker att det är jobbigt att sälja. Kanske ska du ringa säljsamtal men det tar emot. Du tycker själv inte att det är roligt när någon ringer och vill sälja på dig bläck till skrivaren eller få dig att byta telefonabonnemang. Och nu ska du själv vara den där jobbiga försäljaren.

Men vad händer om du vänder på det? Hur kan du hjälpa kunden?

Sälj tjänsten till dig själv först

Det första du behöver göra är att sälja in dina tjänster till dig själv. Om du är trygg med att dina tjänster är bra betyder det att du är snäll mot kunden som erbjuder din hjälp. Om du däremot inte själv tror på det du erbjuder kommer det att märkas. Det handlar inte om att du ska pracka på kunden något. Du kan hjälpa kunden med något. När du är färdig med ditt samtal ska både du och kunden känna er nöjda.

Du är inte en krängig säljare

Många av oss som inte är försäljare till yrket men som ändå behöver sälja känner oss krängiga. Det beror kanske på att vi själva har råkat ut för otaliga säljare av den krängiga sorten. Men varför är de så jobbiga? Och varför är inte du det? 

Många telefonförsäljare (eller dörrförsäljare, eller försäljare på stan) har som bekant en lön som är mer eller mindre provisionsbaserad. De är ofta ungdomar som är anställda av någon som inte är en snäll företagare, och de blir därför inte några snälla säljare.

Du är i en helt annan situation; du säljer något som du vet är bra – som du är stolt över. För det är du väl? Annars behöver du ta ett steg tillbaka och se över ditt utbud så att du kan vara stolt över det. Att tro på det du erbjuder är snällt mot dig själv. Din tjänst kommer att hjälpa kunden. Om kunden inte behöver hjälp – eller inte inser att hen behöver det – så ska du inte sälja till hen. Den snälla företagaren säljer inte till någon som inte vill köpa.

Det här är ett utdrag ur kursen Den snälla företagaren. Där pratar vi mer om hur du kan bli en snäll säljare.