Om Den snälla företagaren och Jenny Forsberg

Jag som står bakom onlinekursen Den snälla företagaren heter Jenny Forsberg och har haft företag sedan 2002. Då startade jag soloföretaget Klartext, där jag hjälper företag och myndigheter att göra texter begripliga. Jag är examinerad språkkonsult i svenska och författare som har skrivit fyra fackböcker och två romaner.

Låt oss vara människor

När jag startade eget fanns det knappt onlinekurser, men jag läste många företagarhandböcker. I någon av dem fick jag rådet att jag aldrig skulle låta kunderna veta att jag var på semester; jag skulle säga att jag var på affärsresa. Ett otroligt korkat råd tyckte jag. För mig är det viktigt att jobba med kunder som förstår att jag är en människa och inte en maskin, och att jag alltså behöver semester ibland. En person som inte tycker att det är okej att leverantören har semester är helt enkelt inte rätt kund för mig.

Det här är en av utgångspunkterna i Den snälla företagaren. Affärsvärlden behöver inte vara ett spel där vi låtsas vara maskiner som aldrig är lediga. Vi kan vara människor som samarbetar och är snälla mot varandra, och som har fritid. Jag menar även att snällhet är en framgångsfaktor som leder till att ditt företag går bra.

Vadå snäll?

Ordet snäll kopplas tyvärr ibland ihop med att inte våga säga ifrån eller kanske till och med vara lite dum. Men att vara snäll betyder inte att vara mesig eller låta sig bli överkörd. I vissa situationer kan ett bestämt nej vara det snällaste man kan säga till någon. Att vara snäll betyder inte heller att man är barnslig eller naiv.

Att vara snäll betyder inte heller att du ska jobba gratis eller för en låg ersättning. Att kunna ta betalt för sina tjänster är tvärtom en viktig del i att vara en snäll företagare. Det är snällt mot dig själv att du tjänar pengar så att du kan betala hyran och få mat på bordet. Det är snällt mot företaget att gå med vinst, eftersom det är nödvändigt för att företaget ska fortsätta existera. Det är också viktigt att komma ihåg att snällhet inkluderar att ha respekt för sig själv, sin kompetens och sin tid – och att ta betalt för det.

Kontakta mig

Om du vill kontakta mig går det bra att mejla på jenny@iklartext.se.

Du hittar mig även här:

Läs mer och anmäl dig till kursen Den snälla företagaren.